een mooie dag! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Amy Gordijn - WaarBenJij.nu een mooie dag! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Amy Gordijn - WaarBenJij.nu

een mooie dag!

Blijf op de hoogte en volg Amy

05 Februari 2015 | Gambia, Banjul


Vanmorgen om half 7 ging mijn wekker al! Vandaag ga ik met een Nederlandse vrouw mee naar een ziekenhuis in banjaka! Het ziekenhuis is van een Nederlandse vrouw die hier woont. De eerste donderdag van de maand is altijd speciaal voor de zwangere vrouwen en de mama's met baby's. Om kwart voor acht had ik met die nederlandse vrouw afgesproken zodat we samen naar de hoofdweg konde lopen om daar opgepikt te worden. Gelukkig was de vrouw van het ziekenhuis ook heel erg aardig dus dat belooft een leuke dag te worden! Na een stuk rijden kwamen we dan aan bij het ziekenhuis waar het al helemaal vol stond met vrouwen! Nadat ik een rondleiding had gekregen en door iedereen warm was ontvangen kregen we een witte blouse en ging het beginnen! Eerst moest ik bij alle zwangere vrouwen hun bloeddruk opmeten! Best wel heel leuk om te doen! Het gebeurde allemaal in een kleine gang waar iedereen zat te praten en te roepen! Haha het leek wel een kippenhok! Toen iedereen zn bloeddruk was opgemeten heb ik even met de jongens in de apotheek zitten kletsen en kon tegelijkertijd ook nog helpen! Nouja wat moet je je voorstellen bij de apotheek, een klein kamertje met een bureau en daar staan heeeel veel potjes medicijnen op en briefjes waarop ze een soort bewijsje krijgen. Hier krijg je ook heel vaak gewoon een zakje mee met pillen, een papiertje erin wat het het is en hoevaak je het moet slikken! Ideale manier! Toen was de man die de injecties ging geven aangekomen dus kon ik bij hem gaan helpen! Eerst gingen we de vloeistof maken wat in de prik ging en daarna moest ik aankruisen wat er gegeven was! Opzich het werk zelf was niet heel spannend maar alles wat er om je heen gebeurt maakt dat je niet weet waar je moet kijken!! Een hele rij moeders met kindjes die een prik moeten! Soms leek het wel of het niet stopte! Op een gegeven moment mocht ik even snel met pauze en daarna ergens anders heen. Dus na de pauze mocht ik naar het wegen. Daar moest ik aan kruisen of het gezond gewicht was of ondergewicht. Wat een belevenis! Overal stonden vrouwen met kinderen op hun arm! En soms ging het heel netjes en kwamen ze 1 voor 1 maar hrt volgende moment stonden ze ineens met zn vieren om je heen! Echt genieten de manier hoe het hier gaat!!! Halverwege de middag waren wij klaar dus hebben we nog even sinaasappels gegeten met 2 jongens en toen moesten we alweer naar huis! Het was mooi om het verschil in ziekenhuizen te zien! De gambiaanse ziekenhuizen zijn echt totaal ongestructureerd en niet echt hygiënisch! Hier was een Nederlandse vrouw de baas en kon je echt structuur zien en rook je de desinfecteermiddel zo schoon als het er was! Uit het ziekenhuis zijn we door gereden naar senegambia om daar te lunchen en gezellig te kunnen kletsen! Een heerlijke middag hebben We gehad samen! Iedere keer werd er gevraagd is dat je dochter? Dus na de derde keer zeiden we maar gewoon ja! Helaas was dit haar laatste dag in Gambia maar we hebben afgesproken wel contact te houden in Nederland! Savonds was ik totaal gesloopt van de vele indrukken de hele dag dus moe maar meer dan voldaan viel ik in slaap!

  • 07 Februari 2015 - 20:21

    Kitty :

    Hey Amy, wat ben je goed bezig!! Mooi hè om te zien hoe het er in Gambia aan toe gaat; gaat het al een beetje wennen? Ik mocht vanmorgen de auto ruiten schrappen; zo koud is het hier brrr. Verwarming standje hoger, dikke trui aan, bah. Je bent je nu op een heel ander terrein aan het oriënteren; fijn dat je zo overal mee mag draaien. Het geeft denk wel een goed gevoel dat je je op deze manier nuttig kan maken. Lieverd, succes met alles, morgen zeker lekker luieren op het strand onder de palmbomen. Zal aan je denken, dan heb ik het ook warm xxx

  • 07 Februari 2015 - 21:01

    Petra Van Den Heuvel:

    Hoi Amy,

    Wat leuk dat je die kans hebt gekregen! Heb je nog nagevraagd in het Tanji ziekenhuisje of je daar ook kunt helpen met het consultatiebureau?

    Groetjes van Petra en een fijn weekend!

  • 08 Februari 2015 - 10:39

    Opa En Oma:

    Lieve Amy

    wat een fijne dag ,leuk om dat allemaal te ervaren geniet er van lieve gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Actief sinds 23 Dec. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 7906

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Het grote avontuur

Landen bezocht: